Edenred bakom kulisserna: Möt Stefan Rådeström

Möt Stefan Rådeström, Key Account Manager på Edenred. Med en gedigen erfarenhet som sträcker sig tillbaka till 2012 har Stefan varit en central person under företagets transformation från papperskuponger till digitala förmånskort. Med en passion för att skapa långsiktiga framgångar och en dröm om att spela golf på världens mest mytomspunna banor, delar Stefan med sig av sina ambitioner och insikter.

  • Berätta lite mer om dig själv! Vem är Stefan?

Jag är en ung pojke som har väldigt svårt att få plats i en vuxen mans kropp. Det mesta av mitt liv kretsar kring min familj, vänner och padeltennis. Jag har en fantastisk fru, tre fina barn i åldrarna 17, 23 och 33 år, samt ett väldigt sött barnbarn som snart fyller 5.

Stefan Rådeström porträtt
Stefan Rådeström, Key Account Manager på Edenred
  • Hur har din resa på Edenred sett ut?

Jag började på Edenred 2012, mitt under övergången från papperskuponger till digitala förmånskort. Vid den tiden hade vi produktionen av Rikskuponger i samma byggnad, och trappan ner till produktionsavdelningen låg mitt bland borden där vi idag njuter av våra luncher och fikastunder. Jag skulle kanske inte beskriva min tid här som en resa i traditionell mening, men Edenred har definitivt genomgått en betydande utveckling under min anställning. För några år sedan diskuterade vi hur vi skulle kunna komplettera vår lunchlösning med friskvårdsbidraget, eftersom vi insåg att mat och rörelse är starkt kopplade till hälsa och välbefinnande. Och nu kan vi, sedan några år tillbaka, erbjuda marknadens bästa kombinerade kost- och motionslösning.

  • Vad gör du om dagarna i din roll?

I min roll fokuserar jag mycket på att säkerställa att våra befintliga kunder är nöjda och att uppmuntra dem att öka sina investeringar i våra tjänster. Jag arbetar också aktivt med att identifiera nya affärsmöjligheter, både hos potentiella nya kunder och bland våra befintliga. En stor del av mitt arbete handlar om att utveckla nya lösningar och idéer som gör att vi kan expandera till nya områden. Det handlar i grunden om att träffa många människor inom företag och organisationer som vill veta hur de kan engagera och öka produktiviteten hos sin personal, där vi kan spela en viktig roll.

  • Vilka egenskaper tror du är mest avgörande för att lyckas inom försäljning?

Jag tror inte att det finns ett givet svar på den frågan, eftersom framgång inom försäljning beror på flera faktorer, såsom vem du är, vad du säljer och till vem. I min roll är det avgörande att ha en djup förståelse för kundens förutsättningar, mål och ambitioner, samt de faktorer som påverkar deras väg mot dessa mål. Det handlar om att identifiera hur våra produkter och tjänster kan stödja kunden i att nå sina mål. Jag tror inte på att sälja enbart för säljandets skull, en framgångsrik affär är en där alla parter får något positivt ut av överenskommelsen.

  • Vilken strategi anser du är viktigast i relationsbyggande?

Det absolut viktigaste är att skapa förtroende hos den person du möter, eftersom ingen kommer att vilja köpa något från dig utan förtroende. Ibland kan det innebära att du aktivt avråder en kund från att göra ett köp om du bedömer att det inte skulle gynna dem. Jag anser att hög moral är avgörande, både i arbetslivet och privat. Att ha ett långsiktigt perspektiv är oerhört viktigt om man vill uppnå varaktig framgång inom försäljning.

  • Vad är det mest ovanliga eller intressanta som finns på din bucket list?

Jag har ingen specifik bucket list, men om jag skulle ha en, skulle det vara att spela golf på några av världens mest mytomspunna banor, som St Andrews, Augusta eller Pebble Beach.

  • Vilket är ditt favoritcitat eller motto som får dig att le?

Jag har två favoriter! Den första är “You´ll never walk alone”, som kommer från mitt favoritlag Liverpool. Det andra är Petters motto “Lev nu, dö sen”, som jag tycker blir allt viktigare för varje dag som går.

Relaterade artiklar