Alla frågor

Behöver jag en PIN-kod för att betala med Apple Pay?

Vi rekommenderar att använda Touch ID för Apple Pay för högsta möjliga säkerhet. Om den funktionen inte är tillgänglig går det bra att använda din PIN-kod i din iPhone.

Behöver jag ha internetuppkoppling (WiFi eller 3G) för att betala med Apple Pay?

Nej du behöver inte vara uppkopplad för att betala genom Apple Pay.

Fungerar Rikskupongers kort i uttagsautomater?

Nej, Rikskupongers kort kan inte användas i uttagsautomater för att erhålla kontanter. Däremot kan du använda Bankomaten för att byta din PIN-kod.

Hur betalar man med Apple Pay?

Du kan använda Apple Pay på alla matställen där Rikskuponger accepteras och som har en NFC-terminal (Near Field Communication). Att betala med Apple Pay är enkelt; efter att beloppet har skrivits in i terminalen för du bara din telefon närmare terminalen och bekräftar ditt köp med hjälp av Touch ID eller din PIN-kod för din Apple-enhet. När transaktionen är genomförd syns den både i Wallet- och Rikskuponger-appen.

Hur börjar jag prenumerera på Apple Pay?

Du behöver ingen prenumeration för Apple Pay och det är helt gratis för alla Ticket Rikskuponger-användare. För att använda Apple Pay behöver du ha en kompatibel enhet och ha lagt till ditt Rikskuponger-kort i Wallet-appen i din iPhone, i Inställningar på din iPad eller i Watch-appen i din Apple Watch (se separat fråga om kompatibla enheter)

Hur följer jag mina transaktioner med Apple Pay?

Transaktioner som du gör via Apple Pay kan du se i Rikskuponger-appen eller genom att logga in på rikskuponger.se, precis på samma sätt som när du betalar med kortet.

Hur hanteras mina personuppgifter som kortinnehavare?

Personuppgifter om kortinnehavaren behövs för att Edenred Sweden ska kunna utfärda och aktivera Ticket Rikskuponger, genomföra transaktioner, ge kortinnehavaren tillgång till hantering av transaktioner och för att kunna besvara frågor från kortinnehavaren. Edenred Sweden får därför på elektronisk väg behandla personuppgifter om kortinnehavaren och förbinder sig då att säkerhetsställa säkerheten kring personuppgifterna och behandlingen av dessa:

  • På uppdrag av kunden (arbetsgivaren) och enligt deras instruktioner
  • I enlighet med avtalet mellan Edenred Sweden och kunden (arbetsgivaren)
  • I enlighet med personuppgiftslagen

Såvida det inte krävs enligt lag kommer Edenred Sweden inte att vidarebefordra personuppgifter till någon annan utan kundens (arbetsgivarens) samtycke eller i kortinnehavarens intresse.

Mer information om hur personuppgifter hanteras finns att läsa i §7 i kundens (arbetsgivarens) avtal med Edenred Sweden samt i stycket ”Ditt uppgifts- och dataskydd” i kortinnehavarens användarvillkor.

Hur länge är min laddning giltig?

Rikskuponger på kort har samma regler beträffande giltighetstid som när Rikskuponger på papper fanns, dvs. 12 månader.


När du använder kortet tas alltid pengarna från den äldsta laddningen och varje enskild laddning är giltig i 12 månader, därför är risken minimal att något förfaller vid regelbunden användning av lunchförmånen. Om ett belopp ändå förfaller så visas det som en avgift i transaktionslistan. Precis som vi gjorde med Rikskuponger på papper kan vi förlänga giltighetstiden mot en avgift på 95 kr. Kontakta oss på kundservice@ticketrikskuponger.se med uppgift om ditt för- och efternamn och födelsedatum.

Hur mycket kostar Apple Pay-tjänsten?

Apple Pay är helt gratis och finns tillgängligt för alla med ett Rikskuponger-kort.

Hur registrerar jag mitt Rikskuponger-kort i Apple Pay med min Apple Watch?

När du har registrerat ditt Rikskuponger-kort i Wallet-appen i din iPhone, ha din Apple Watch redo och lås upp den. Öppna därefter Watch-appen i din klocka och välj Wallet och Apple Pay. Klicka på "Lägg till" och skriv sedan in kortuppgifterna som efterfrågas. Tryck på nästa och läs och acceptera sedan användarvillkoren. Till sist, välj att få din verifieringskod via mejl till den adress du har registrerad hos Rikskuponger eller ring vår kundtjänst på 08-6810000.

Hur registrerar jag mitt Rikskuponger-kort i Apple Pay med min iPhone?

Säkerställ först att du har aktiverat ditt kort, se aktivering. Öppna Wallet-appen och klicka på "Lägg till kort" och sedan på "Nästa". Skriv in dina kortuppgifter och läs och acceptera användarvillkoren. Välj därefter att få din verifieringskod via mejl till den adress du har registrerad hos Rikskuponger eller ring vår kundtjänst på 08-6818160.

Hur spärrar jag mitt kort?

Logga in och klicka på Mitt Konto och sedan på "Spärra kort" eller välj Spärra kort i vår app Rikskuponger. Ett nytt kort skickas till den adress som finns på ditt webbkonto inom 3-6 arbetsdagar.

Hur vet jag att kortet är giltigt?

Giltighetstiden står på kortet. Om kortets giltighetstid har gått ut går köpet inte igenom. Nytt kort skickas till den adress som finns på ditt konto några veckor innan kortet går ut

Hur vet jag om en betalning accepterades eller avvisades?

Dina senaste transaktioner kan du se i Wallet-appen men på samma sätt som för kortet så står det på kvittot du får från betalningsmottagaren om transaktionen godkändes eller avvisades.

Hur vet jag om en restaurang har en NFC-terminal?

Du ser det genom NFC-symbolen NFCpå betalterminalen.

Jag har glömt min PIN-kod, vad gör jag?

Enklast är om du går in i vår app, klickar på kugghjulet och därefter på ”PIN-kod”. Tänk på att du måste ange ditt lösenord för att komma åt funktionen. Har du glömt ditt lösenord? Klicka här.

Du kan också logga in på webben, gå vidare till Mitt konto, PIN-kod och följa instruktionerna.

Jag har redan ett annat kort registrerat i Apple Pay, kan jag lägga till mitt Rikskuponger-kort också?

Ja. Du kan ha flera kort registrerade i Apple Pay. Du har då möjligheten att ha ett av dem som förvalt.

Jag har tappat/blivit av med min iPhone

Besök www.icloud.com, logga in med ditt Apple ID, och använd "Hitta min iPhone" för att ta bort alla dina registrerade kort i Apple Pay. Efter det kommer du inte längre kunna använda varken din iPhone, iPad eller MacBook för att betala i Apple Pay.

Jag har tappat/blivit av med mitt Rikskuponger-kort

Om du har tappat bort eller blivit av med ditt Rikskuponger-kort bör du genast spärra det genom Rikskupongers app eller genom att logga in på rikskuponger.se. Ett nytt kort levereras inom 3-6 arbetsdagar.

Kan jag göra in-appbetalningar med Apple Pay?

Ja. Vissa appar erbjuder möjligheten att betala med Apple Pay. I så fall kan du när väljer betalningsmetod välja att använda Apple Pay och sedan bekräfta ditt köp genom Touch ID.

Kan jag handla tobak och alkohol med Rikskuponger?

Nej, Rikskuponger är inte giltigt för köp av alkoholhaltiga drycker eller tobak.

Kan jag ta ut pengarna på kortet eller överföra dem till mitt bankkort?

Nej, kortet är endast avsett för arbetsmåltider.

Kan jag ändra min PIN-kod?

Ja, så snart kortet är aktiverat går det bra att ändra koden i närmaste Bankomat.

Kostar det att få ett nytt kort om jag tappar mitt?

En del arbetsgivare tar ut en avgift för detta och beloppet dras i så fall på din lön.

Mitt kort är slitet, fungerar det i alla fall?

Testa hos restaurangen om kortet fungerar. Om det inte fungerar, logga in på ditt webbkonto rikskuponger.se och kontrollera så att postadressen stämmer, ändra om nödvändigt och glöm inte att klicka på Spara. Spärra därefter ditt kort på fliken spärra kort. Ett nytt kort levereras inom 3-6 arbetsdagar till adressen som finns på ditt konto.

Om jag byter jobb, måste jag då byta kort?

Om din nya arbetsgivare också erbjuder förmånen så kan du behålla ditt kort. På så sätt slipper din nya arbetsgivare kostnaden för kortet och du behöver inte vänta på ett nytt kort. 

Om jag spärrar eller tappar mitt kort. Finns pengarna kvar?

Ja, pengarna finns kvar eftersom kortet är kopplat till ditt personliga konto.

Om mitt kort har spärrats, när får jag ett nytt kort?

Ett nytt kort skickas till den adress som finns på ditt webbkonto inom 3-6 arbetsdagar
Om du saknar arbetsgivare på webbkontot behöver du kontakta kundservice@ticketrikskuponger.se för att beställa ett nytt kort. Vi behöver ditt förnamn, efternamn och födelsedatum samt en bekräftelse på att adressen på ditt konto är korrekt.

Kan jag använda legitimation istället för PIN-kod?

Ja, det går bra.

Sparar Apple min data?

Dina transaktioner är konfidentiella med Apple Pay. Transaktionsinformationen sparas aldrig. Bara de senaste köpen visas i Wallet-appen.

Vad gör jag om restaurangen inte tar emot kortet?

Det är vanligt att personalen inte känner till om kortet fungerar i terminalen eller inte, be att få göra ett försök. Om det inte fungerar, be gärna restaurangen kontakta oss på restauranger@ticketrikskuponger.se så förklarar vi mer om fördelarna med att ta emot Rikskuponger och vi hjälper också till att få allt att fungera.

Vad händer när giltigheten på mitt kort går ut?

Logga in på ditt webbkonto rikskuponger.se och kontrollera så att postadressen stämmer, ändra om nödvändigt och glöm inte att klicka på Spara. Ett nytt kort kommer att skickas till dig några veckor innan kortet går ut och informationen i Apple Pay kommer automatiskt att uppdateras.

Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på mitt konto då jag ska betala?

Köpet går inte igenom.

Vad händer om jag uppdaterar iOS?

iOS-uppdateringen har ingen påverkan på de kort du har registrerade i Apple Pay.

Vad händer om jag återställer iTunes?

Om du gör en full återställning av iTunes kommer dina registrerade kort att tas bort ur Apple Pay. Korten i Apple Pay sparas aldrig.

Vad är Apple Pay?

Apple Pay gör att du kan betala din lunch med hjälp av din iPhone, Apple Watch eller iPad enligt samma regler som gäller för Rikskuponger-kortet.

Var kan jag använda Apple Pay?

Nätverket är detsamma som för Ticket Rikskuponger och du kan använda Apple Pay på alla matställen som har en NFC-terminal (Near Field Communication).

Var kan jag äta med mitt kort?

Ticket Rikskuponger fungerar som ett vanligt betalkort och går att använda på i princip alla restauranger som accepterar kort som betalningssätt, vilket motsvarar ca 23 000 stycken. Kortet fungerar även på Sveriges ca 4 000 mataffärer så att du kan köpa färdiglagad mat i butiken eller handla ingredienser till din matlåda.

Varför fungerar inte kartan i appen?

Se till att du tillåter platstjänster i din telefon. För iPhone, gå till Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster och slå på Rikskuponger.

Varför får jag ett felmeddelande när jag drar kortet?

Det kan bero på flera saker:

  • Kortet som användes är inte aktiverat. Se instruktion för aktivering
    • Aktivera kortet i mobilappen Rikskuponger

Klicka på kugghjulet och därefter på pinkod, skriv ditt lösenord en gång till och klicka på ok, skriv in kortets cvc-kod tre siffror står på baksidan av kortet klicka på ok, pinkoden visas i nästa bild en siffra i taget. Ditt kort är nu aktiverat.

  • Aktivera kortet via talsvar
  • Använd aktiveringsmejlet som du fick i samband med kortbeställningen, följ instruktionerna i mejlet. Har du inte kvar mejlet med aktiveringskoden kontakta oss på kundservice@ticketrikskuponger.se  med uppgift om ditt för och efternamn födelsedatum, så mejlar vi en gång till
  • Det finns inte tillräckligt med pengar på kontot. Kontrollera ditt saldo via mobilappen, webbkontot eller genom att ringa talsvar 08-6818137 .
  • Tillfälligt fel på restaurangens terminal eller att terminalen saknar uppkoppling. Försök använda kortet på en annan restaurang och kontakta kundservice@ticketrikskuponger.se om det ändå inte fungerar
  • Att du angivit en felaktig PIN-kod. Efter 3 felaktiga försök samma dag spärras chippet på kortet
    • Kontrollera PIN-koden i mobilappen Rikskuponger genom att klicka på kugghjulet och därefter på pinkod, skriv ditt lösenord en gång till och klicka på ok, skriv in kortets cvc-kod tre siffror står på baksidan av kortet klicka på ok, pinkoden visas i nästa bild en siffra i taget.
    • Om du inte har mobilappen: Logga in på rikskuponger.se. Har du glömt dina inloggningsuppgifter? Klicka på glömt lösenord och fyll i personnummer som användarnamn (om du inte ändrat detta), klicka sedan på Mitt Konto. Välj fliken PIN-kod och följ instruktionen för glömt PIN kod

 

  • Har chippet på kortet har låst sig på grund av för många försök?
    • Det finns två alternativ att lösa detta.
      • 1. Spärra kortet via mobilapp, webbkonto eller kundservice, ett nytt kort levereras då inom 3-6 arbetsdagar till den adress som finns registrerad på ditt webbkonto. Är adressen fel så kan du ändra den själv innan du spärrar kortet, glöm inte att spara dina ändringar.
      • Byt PINkod två gånger i en bankomat, se nedan instruktion
      • Byt kod i bankomat

Är du osäker på vilken PIN-kod du har så hämtar du först en återställningskod på ditt webbkonto. Därefter ringer du talsvar och väljer ”glömt PIN-kod”. När du har knappat in kortnummer och återställningskod får du PIN-koden uppläst.

 

Uppsök därefter en uttagsautomat som heter Bankomat, sätt i kortet och tryck på knappen för Ändra PIN-kod (se bilder längre ner i detta mejl)

 

Notera att detta behöver upprepas två gånger så att du först byter från den kod du har idag till t ex 1111 och därefter gör du om proceduren och byter från 1111 till valfri kod

Varför står det inte restaurangens namn när jag tittar på mina transaktioner?

Det företagsnamn som visas är det namn restaurangen registrerat hos MasterCard.

Varför stämmer inte mitt saldo?

Saldot uppdateras i realtid, men det kan ibland ta någon dag innan transaktionerna syns.

Om ditt saldo ändå är felaktigt kontakta oss via epost kundservice@ticketrikskuponger.se.

Det är lätt att se saldo via Rikskupongers app, genom att logga in här på hemsidan eller genom att ringa talsvar 08-6818137.

Vem ska jag kontakta om jag behöver hjälp?

Om du behöver hjälp med någon av dina Apple-enheter eller med appar relaterade till Apple, vänligen kontakta Apple. Om du behöver hjälp med registreringen av ditt Rikskuponger-kort eller har frågor om transaktioner gjorda med Rikskuponger-kortet, vänligen kontakta kundserice på 08-681 81 00 eller mejla kundservice@ticketrikskuponger.se.

Vilka enheter är kompatibla?

Apple Pay fungerar med iPhone X, iPhone 8 & 8 Plus, iPhone 7 & 7 Plus, iPhone 6s & 6s Plus, iPhone 6 & 6 Plus, iPhone SE, iPad Pro, iPad Air 2, iPad mini 3 & iPad mini 4, Apple Watch, MacBook Pro med Touch ID.

Är betalningarna säkra?

Ja. Din kortinformation sparas aldrig i din Apple-enhet och när du betalar överförs heller aldrig informationen till betalningsmottagaren. Istället tilldelas Apple Pay en unik token för att varje transaktion ska hållas säker och konfidentiell.